Cerita Fadzlina

Sabtu, Mei 18, 2024

Customer Scammer?!

Assalamualaikum and hye. Tak tau dah nak start untuk menulis. Siapa surub lama mendiamkan diri tak uodate blog. Kan dah bingung sendiri. 

Lyna jarang share pasal business story kan. Entahlah, mungkin sebab Lyna rasa tak penting kot. Haha. Ampun. But hari ni Lyna rasa macam nak share my sikit je la my story sepanjang 8 tahun buat business.

Btw, Lyna bukan ada produk sendiri tau, Lyna cuma jual produk orang, tapi Alhamdulillah ada yang rasa macam Lyna owner of the product. Thank you untuk yang percayakan Lyna selama 8 tahun ni. 

Bagi Lyna, bukan seller lah kalau tak pernah jumpa dengan scammer. Tak kisahlah sama ada scammer tu supplier ke, owner of the brand atau customer sendiri. Lyna adalah orang yang sangat berhati-hati dengan customer. If ada prospek sekadar bertanya, Lyna takde lah sakit hati sangat walaupun ada yang beria tetiba senyap. Itu Lyna anggap tiada rezeki je la. 

Di tahun pertama Lyna buat business, Lyna tak pastilah sama ada ini kategori scam atau tak. Waktu ni, Lyna jual kasut from this one seller yang Lyna jumpa di instagram. No, Seller ni bukan scammer. The owner sangat membantu untuk orang yang nak start in business. Lyna tak pernah menyesal pun to be in her team. 

Nak di jadikan cerita, Lyna selalu dapat repeat customer yang beli kasut. So ada ths one customer, Lyna lupa lah nama dia. Sebelum tu, dia dah pernah beli kasut 2 atau 3 pasang. Then, ada 1 fine day ni, tiba-tiba Lyna dapat call, Dia call sebab Lyna lambat reply sebab Lyna ada kelas waktu tu. Then dia call lagi sekali waktu Lyna dah sampai bilik. Dia cakap "Saya Datin ****. Hari tu anak angkat saya , ****** ada beli kasut dari awak, Today kami nak beli lagi," (Serious Lyna lupa nama). Then, Lyna reply their chat, dah checkkan design and sizes yang dorang nak and dorang ambil 4-5 pasang. Lyna lupa sama ada lepas tu, dorang add kasut lagi atau tak, tapi ending story dia, Payment tak cukup. And dia cakap "Kejap lagi saya bayar" And yang pintarnya adalah Lyna, Lyna tak tunggu next payment tu dari dia, and Lyna dahulukan duit Lyna. PINTAR KAN?!! Lyna tak tahu why Lyna dahulukan duit Lyna untu bayarkan kasut "Datin". Dalam pada berhati-hati dari di scam, terkena juga,

Btw, kasut yang Lyna jual tu bukannya ada brand pun. Lyna rasa, kasut-kasut tu boleh jumpa kat pasar-pasar malam. Korang pernah dengar tak Abibas? Kasut- kasut brand yang tak wujud tu la lyna jual. Lepas dah terkena macam tu, baru Lyna sedar, kenapa Datin tu beli kasut yang tiada brand? Faham tak? And kesimpulannya, Lyna tak dapat pun duit yang katanya nak bayar tu, Tapi tak pe la itu, Benda dah jadi, Kita anggap as pengajaran untuk Lyna untuk tak dahulukan duit sendiri.

Btw, korang rasa Lyna kena scam ke atau sekadar kebodohan di kala itu? :"))

Tiada ulasan:

Catat Ulasan